Luka Žnidaršič s FES v Postojni

Teme povezane z jadralnim letenjem v klubu.

Moderatorji: MikePapa, Rolf, Pijo

Luka Žnidaršič s FES v Postojni

OdgovorNapisal/-a MihaKos » To Sep 27, 2011 6:45 pm

Že dva dni zaman pričakujem odziv na nedeljski "zgodovinski" (?!) dosežek našega člana Luke Žnidaršiča na našem letališču v Postojni, ko je s svojim LAK 17 vzletel s pomočjo avto-vleke in nato uporabil FES (Front Electric Sustainar): http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gl ... Id=2137595 (in potem v ne najbolj ugodnem vremenu odjadral lepih 225 km ...)
Skoraj gotovo je kdo po svetu v preteklosti že poskusil kaj podobnega (zlasti tam v Ameriki so bili vedno zelo "inovativni" ...), v naših logeh pa je to gotovo izjemen dosežek, ki najbrž napoveduje zelo praktično uporabne možnosti (ekonomičnega) vzletanja jadralnih letal. In upam, da je bil ta dosežek primerno dokumentiran (foto, video, ...). Zato si dovoljujem Luko tako javno, v forumu, prositi za nekaj vtisov o tem letu in morda tudi napovedi, kako naprej!
Miha
MihaKos
Imetnik zlatega C s tremi diamanti
 
Prispevkov: 208
Pridružen: Pe Mar 30, 2007 11:46 am
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a MikePapa » Sr Sep 28, 2011 10:21 am

MikePapa
Imetnik zlatega C s tremi diamanti
 
Prispevkov: 601
Pridružen: Če Mar 29, 2007 3:31 pm
Kraj: Postojna

OdgovorNapisal/-a LimaZulu » Sr Sep 28, 2011 10:50 pm

Miha,

Torej sama avtovleka ni nič novega, na Grobniku jo je večkrat prakticiral Boris Kožuh. Tam so na 1200m asfaltne steze in z uporabo 500m vlečne vrvi dosegali z Blanikom višine cca 350-400m. Za dosego večje višine je namreč potrebna daljša steza in daljša vlečna vrv.
V kombinaciji z FES pogonom, pa je uporabna praktično vsaka steza.
Na relativno kratki stezi kot je v Postojni, je z vidika varnosti dovolj 100m višine na koncu steze, saj že omogoča izvedbo 180 stopinjskega zavoja in pristanek v nasprotni smeri.
Pri poizkusnem štartu, smo kljub ugodnemu čelnemu vetru dosegli le cca 40m višine, vednar je to še vedno višje kot smo je sicer vajeni pri aerovleku na koncu steze.
V primeru odpovedi FES pogona v kritičnem trenutku, bi teh 40m višine sicer že omogočilo prelet avtoceste in pristanek na njivi naravnost naprej. Za morebitno izvedbo 180 stopinjskega zavoja pa ocenjujem da bi bilo potrebno vsaj 100m.

Naslednjič bomo uporabili močnejši avto in nekoliko daljšo vrv cca 250m Če bomo uspeli doseči vsaj 100m višinem, potem menim, da je tak štart z souporabo FES-a povsem varen.

Zadeva je zanimiva predvsem za vsa tista jadralna letala, na katera bi sicer bilo možno vgraditi FES vendar imajo prenizko podvozje in s tem premajhno razdaljo propelerja od tal, za samostojni vlet.

Luka
LimaZulu
Podporni član
 
Prispevkov: 14
Pridružen: Po Okt 18, 2010 11:17 pm

OdgovorNapisal/-a MihaKos » Če Sep 29, 2011 1:12 pm

Luka,
hvala za pojasnila. Vem, da vleka z avtom ni nič novega, saj sem tudi jaz 24.12.2006 na Grobniku vzletel z Blanikom s pomočjo vleke z avtom - sicer le v šolski krog, nekateri pa so uspeli celo odjadrati. Vendar sem od takrat govoril, da tega v Sloveniji pač nikjer ne moremo početi, saj si ne predstavljam, da bi nam na enem od treh javnih, mednarodnih letališč (+ Cerklje) dovolili tako početje. Razmišljam namreč, da (ob ustrezno močnem čelnem vetru) potrebuješ utrjeno (asfalt, beton) in dovolj dolgo stezo, na kateri lahko z avtom dosežeš hitrost vsaj 80 km/h (in se tudi varno ustaviš ...).
Zato bom počakal na srečanje z Luko ali katerim od drugih sodelujočih, da bom zvedel, kako je bil ta podvig opravljen na postojnski travi. Med drugim me zanima, če je bil med vlekom kot pomoč delujoč motor (FES).
Miha
MihaKos
Imetnik zlatega C s tremi diamanti
 
Prispevkov: 208
Pridružen: Pe Mar 30, 2007 11:46 am
Kraj: Ljubljana

Kviz

OdgovorNapisal/-a LimaZulu » Ne Nov 27, 2011 6:11 pm

Pred kakim tednom sva se z Mihom pogovarjala o varnosti na vitlo. Slučajno sem našel zanimiv kviz na to temo:

http://www.gliding.co.uk/bgainfo/safety ... h-quiz.htm

LP

Luka
LimaZulu
Podporni član
 
Prispevkov: 14
Pridružen: Po Okt 18, 2010 11:17 pm

OdgovorNapisal/-a MihaKos » Po Nov 28, 2011 12:12 am

Nisem (še) opravil kviza do konca, je pa seveda zanimiv "učbenik", iz katerega je med drugim razvidno, kako razširjen in torej pomemben je vlek z vitlom v Britaniji. Mi smo seveda bolj pametni in tudi bolj bogati ...
MihaKos
Imetnik zlatega C s tremi diamanti
 
Prispevkov: 208
Pridružen: Pe Mar 30, 2007 11:46 am
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a MikePapa » Po Nov 28, 2011 1:05 am

Brrrrrr... Raje se šlepam. Koristen in zanimiv kviz. Po moje je FES + avto dosti boljše in varnejše. Sploh s to kljuko:
http://imageshack.us/photo/my-images/268/39043923088305539571045.jpg/
MikePapa
Imetnik zlatega C s tremi diamanti
 
Prispevkov: 601
Pridružen: Če Mar 29, 2007 3:31 pm
Kraj: Postojna

OdgovorNapisal/-a MihaKos » Po Nov 28, 2011 7:10 pm

Eh, moj soimenjak - primerjaš neprimerljivo ... Vleka z vitlom omogoča ne le (osnovno) šolanje, temveč je uporabna tudi na stezah dolžine (vsaj) 600 m. In ponavljam: komentarji v predstavljenem britanskem kvizu bi bili lahko dobra osnova za učbenik, ko / če bi se tudi pri nas ponovno uveljavil ta ekonomičen način šolanja (Celjani so dober zgled), morda pa tudi izziv za kaj več ... (svetovno prvenstvo v jadralnem letenju v Angliji 1955 je potekalo z vzletom z vitlom ...).
Dokazov za smotrnost in uspešnost tega načina vleka je več kot dovolj - v obravnavanem kvizu najdete podatek, da je bilo takih vlekov v Britaniji od leta 1974 opravljenih kar 8,4 milijona! Predvidevam, da ta delež tega načina vleka v jadralno razvitih deželah (Nemčija, Švica, Avstrija, ...) ni nič manjši.
MihaKos
Imetnik zlatega C s tremi diamanti
 
Prispevkov: 208
Pridružen: Pe Mar 30, 2007 11:46 am
Kraj: Ljubljana

OdgovorNapisal/-a MihaKos » Po Nov 28, 2011 7:39 pm

... sicer pa sklepam, da je Luka to poučno povezavo na obravnavani kviz našel na tej strani, kjer je še nekaj več zanimivih usmeritev ...
http://www.gliding.co.uk/bgainfo/safety ... nching.htm
MihaKos
Imetnik zlatega C s tremi diamanti
 
Prispevkov: 208
Pridružen: Pe Mar 30, 2007 11:46 am
Kraj: Ljubljana


Vrni se na Jadralno letenje

Kdo je na strani

Po forumu brska: 0 registriranih uporabnikov in 0 gostov

cron
Fatal: Not able to open ./cache/data_global.php